michael anastassiades Michael Anastassiades 1965-

Michael Anastassiades är född och uppvuxen på Cypern. Han utbildade sig till civilingenjör innan han tog magisterexamen i industriell design vid Royal College of Art i London. Michael har formgivit det mesta inom inredning; speglar, belysning samt detaljer inom industriell design, skulptur och konsthantverk. Han bor numera i London där han även har sin egna butik som är som ett showroom där han visar upp sina nya kreationer. Många av hans verk kan ses på utställningara världen över. Utöver Flos IC Lights kollektion har Michael Anastassiades bland annat samarbetat med Lobmeyr och Svenskt Tenn.

“Varje gång som jag tar tåget, sitter jag alltid vid fönstret och tittar på de perfekt paralella kablar som förbinder pyloner, medans vi åker i hög fart. Jag älskar hur de delar landskapet och hur sfärerna till och från pärlas genom kablarna med slumpmässiga intervaller. Jag älskar också hur i medelhavskulturer ljusslingor mellan stolpar markerar ett utrymme för en kvällsfest på ett torg i en by. Och slutligen älskar jag hur mänsklig uppfinningsrikedom hittar en lösning på problem som skapas av vardagliga saker i huset (som strömbrytare som andra har valt att placera där vi inte vill ha dem).

Minimal och poetisk som en pennlinje ritad i luften, är String Lights en originell upphängning, både konceptuellt enkel och vågad på samma gång. Anastassiades har alltid sökt den ursprungliga formen av former och material. Hans design rör sig mot abstraktion, i ett sökande av renhet som strävar efter en övning av att ta bort, för att föremål ska tillbaka till sin ursprungliga dimension och nakenhet. “Mitt arbete börjar ur en idé om subtraktion. Eftersom ett naket föremål återfört till sin ursprunglighet är det ultimata, slutgiltiga uttrycket för skönhet”. Hans är en vilseledande enkelhet som ger upphov till föremål som genomsyras med oväntad vitalitet samt visar högst kvalitativa hantverket.”

När insåg du att du ville bli en designer?
När jag växte upp på Cypern hade jag alltid en penna med mig, från och med att jag började prata. När jag sedan träffade någon äldre som ville underhålla mig så gav jag pennan till dem samt ett vitt papper och sa “rita här”. Jag antar att detta var ett enkelt sätt för mig för att se ifall jag skulle vilja tillbringa tid med dem. Om jag vart imponerad av vad de ritade så försökte jag att efterlikna det de hade ritat ihopp om att försöka återskapa samma bild. Jag kom snabbt underfund med att lita på min egen fantasi istället för att återskapa någon annans varpå kreativitet bleven personlig utforskning om hur jag såg på saker och ting. Jag minns dock inte ifall det fanns ett speciellt ögonblick då jag insåg att jag villebli en designer.

Vad är artificiellt ljus för dig?
Det finns en anledning till varför det finns dag och natt – och vi borde aldrig försöka ersätta den ena med den andra. När jag designar en lampa tycker jag att det är viktigt att acceptera att det aldrig kan vara ett isolerat objekt utan ett som interagerar med sin omgivning. Jag tror att det är först efter att man förstår alla förutsättningar som du kan börja designa. I naturen finns ljus i så många vackra dimensioner. Jag skulle betrakta mig själv som lycklig ifall jag kunde fånga ett av dessa ögonblick.

Vad är så givande med att arbeta för Flos?
För tio år sedan bestämde jag mig för att börja skapa mina egna designobjekt. Jag ville förverkliga mina ideér utan att behöva kompromissa. Några år seanare började jag arbeta med Flos. Jag tror inte att jag skulle kunna tänka mig att göra något liknande med någon annan.

Vad skulle du härnäst vilja designa?
Ett ljus.

Finns det någon designer, artist eller musiker som du ser som referens för ditt arbete?
Det finns många kreativa personer som har inspirerat mig till den punkten att det vore fel att endast nämna ett par. När jag växte upp på Cypern hade jag turen att få träffa arkitekten Neoptolemos Michailides, som var en vän till min far. Han var en sann visionär som påverkat mig påhur jag idag ser på saker och ting.

Ser du dig själv som en konstnär eller designer?
En kreativ person.

Vad upplevde du när du designade belysningentill Hagia Sophia-templet i London?
När jag skapar belysning utgår jag alltid ifrån skenet. Det är det väsentliga – dess balans blir som en sorts meditation. Jag gör aldrig skillnad på belysning som jag skapar, oavsett om det är för en plats där man dyrkar eller för ett hem.

Captain Flint
Copycat
IC Lights C/W1
IC Lights C/W2
IC Lights F1
IC Lights F2
IC Lights S1
IC Lights S2
IC Lights T1
IC Lights T1 Low
IC Lights T2
Overlap S1
Overlap S2

flos captain flint flos copycat IC Lights C/W1 flos ic lights c/w2 Michael Anastassiades flos ic lights f2 flos ic lights s1 mässing ic lights s2 ic lights t1 ic lights t1 low flos ic lights t2 flos overlap s1 michael anastassiades flos overlap s2 taklampa michael anastassiades